استایل

ست جوراب: ۳ اصل مهم + ۶ اشتباه رایج در ست کردن جوراب

اصول ست کردن جوراب با لباس

اغلب مردم در زمان خرید لباس، شاید کم‌ترین توجهی را به ست کردن جوراب، نوع و رنگ آن بکنند. در واقع یک تصور غلط بین عامه مردم وجود دارد که کسی به جوراب توجه نمی‌کند و بیشتر از همه چیز، پیراهن و شلوار است که توجه افراد را جلب می‌کند. اما خب این یک اشتباه بزرگ و کلیدی در استایلتان محسوب خواهد شد.

در این مقاله قرار است تا به سراغ همین موضوع بریم و ست کردن جوراب با کفش، شلوار و پیراهن را یاد بگیریم. پس اگر دوست دارید یک استایل شیک و جذاب داشته باشید، تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

اصول ست کردن جوراب با لباس

یکی از مهمترین اصول ست کردن جوراب با لباس این است که حتماً نوع جورابی که قرار است با لباس خود ست کنید را در نظر بگیرید. مثلاً نباید با کت و شلوار جوراب مچی یا ساق کوتاه بپوشید و با شلوارک جوراب سه ربع! همانطور که خودتان هم می‌دانید، برای لباس‌های رسمی باید جوراب‌های رسمی هم پوشید و با یک تیپ اسپورت باید جوراب اسپورت هم ست کرد. همچنین رنگ جوراب هم بسیار حایز اهمیت است.

به طور مثال باید رنگ جوراب را با رنگ شلوار ست کنید نه با رنگ کفش! ست کردن جوراب با شلوار باعث می‌شود که اگر موقع نشستن، شلوارتان هم بالا رفت، جلوه شیک و جذابی پیدا کنید. اما اگر به جای ست کردن جوراب با شلوار، رنگ کفشتان را مد نظر بدهید، هم از زیبایی کفشتان می کاهید و هم استایلتان متناقض می‌شود.

اصول ست کردن جوراب، اینقدر‌ها هم که فکر می‌کنید ساده نیست و نیاز به درک موارد مهم و کلیدی در پوشش شما دارد. قطعاً همه خوانندگان این مقاله افراد خوش لباس و خوش تیپی هستند که به دنبال راهی برای ست کردن جوراب وسایر پوشاک خود می‌گردند، ولی به هر حال برخی از موارد وجود دارد که ممکن است رعایتشان به جذابیت شما کمک بیشتری کند. مواردی که باعث می‌شود ظاهرتان فوق‌العاده بی‌نقص و دست نیافتنی به نظر برسد.

۳ اصل رایج ست کردن جوراب با کفش

اصول ست کردن جوراب

در اصل، چیزی به اسم ست کردن جوراب با کفش وجود خارجی ندارد! در صنعت مد و پوشاک، همواره اصل بر این بوده است که جوراب باید با شلوار ست شود. شاید اگر بزرگان صنعت مد این تیتر را ببینند، به خنده بیوفتند، چرا که یکی از اصول زیبایی استایل مردانه، این است که رنگ جوراب همواره با رنگ شلوار مچ باشد. یکنواختی و ترکیب‌بندی که بین دو رنگ هم طیف برای ست کردن جوراب و شلوار وجود دارد، به طبع بسیار بیشتر از ست کردن با کفش است.

از همین رو یکی از اصول ست کردن جوراب رعایت همین موضوع است. شاید به صور خلاصه موارد زیر را بتوان به عنوان اصول ست کردن جوراب در نظر گرفت:

  1. رنگ‌جوراب باید با شلوار ست باشد.
  2. اندازه جوراب متناسب با استایل رسمی، نیمه رسمی، ورزشی و… متفاوت است.
  3. نوع جوراب باتوجه به سبک کفش باید همخوانی داشته باشد.

پس رنگ، اندازه و نوع سه معیار اصلی برای داشتن یک استایل جذاب مردانه است. در واقع برای اینکه ظاهری خاص داشته باشید، باید به کلیه پوشش‌هایی که دارید به عنوان یک پکیج نگاه کنید. اگر جزئیات پوشش شما با کلیات مچ باشد، نتیجه شگفتی افرین خواهد بود.

صنعت مد این موضوع را به شکل گسترده‌ای پوشش می‌دهد و معیار‌های متفاوت و جذابی برای این هارمونی و هماهنگی در نظر گرفته است. در ادامه بیشتر درباره این سه مورد جهت ست کردن جوراب با انواع تیپ‌های رسمی و اسپورت صحبت خواهیم کرد.

۶ اشتباه رایج: رنگ جوراب با چی ست شود؟

رنگ جوراب با چی ست شود

اول باید اذعان کنیم که برای ست کردن رنگ جوراب با لباس‌هایتان هیچ قانون مکتوبی در صنعت مد وجود ندارد! البته این به این معنی هم نیست که هرجور دوست دارید لباس بپوشید و فکر کنید که استایل خوبی دارید به هیچ وجه! برخی از محققان صنعت مد ترکیب‌بندی مناسبی را برای ست کردن جوراب با انواع استایل معرفی کرده‌اند. برای پاسخ به این سؤال که رنگ جوراب با چی ست شود باید توجهات را به عناوینی که در زیر آمده است جلب کنیم:

انتخاب استایل بهاره برای آقایان
ادامه مطلب

۱- با شلوار کتان نخودی جوراب‌های کرم، قهوه‌ای یا سفید بپوشید.

۲- با شلوار‌های جین ازاد هستید که هر نوع جورابی دوست دارید بپوشید ولی جوراب ساق بلند خیر!

۳- با استایل‌های رسمی مثل کت و شلوار حتماً رنگ جوراب را با شلوار ست کنید نه با کفش.

۴- رنگ مشکی اغلب با همه رنگ‌ها ترکیب‌بندی جذابی ارائه می‌دهد، پس گوشه کمد ر‌هایش نکنید.

۵- رنگ سفید را کنار بگذارید و برای داشتن یک استایل جذاب هیچوقت سراغ سفید نروید!

۶- با شلوار‌های تیره جوراب تیره هم رنگ بچوشید، مثلاً با شلوار سرمه‌ای باید جوراب سرم‌های پوشید و… نه بالعکس.

امیدواریم پاسخ این سؤال که رنگ جوراب با چی ست شود را گرفته باشید. اما به طور خلاصه باید بگوییم که بهترین روش ست کردن جوراب با سایر پوشاک، کمک گرفتن از رنگ شلوار است. پس متر و معیار را رنگ شلوارتان قرار دهید. در این صورت از نظر اصولی و طبق عرف موجود در صنعت پوشاک، درست عمل کرده‌اید.

اما یک راه دیگر هم برای افرادی که اسپورت پوش هستند و بیشتر افراد جامعه نیز در این گروه قرار می‌گیرند. ست کردن جوراب با رنگ تیشرت است. چون همه ما اغلب شلوار جین آبی می‌پوشیم و تیشرت‌های رنگی به تن داریم. برای ایجاد یک هارمونی خاص بهتر است در این مدل سبک، رنگ تیشرت را با رنگ جوراب مچ کنید.

نکته: البته یک استثناء وجود دارد! اگر شلوار جین شما مشکی است، بدون تردید جوراب مشکی ساده ساق کوتاه یا کفی بهترین استایل را به شما خواهد.

با کفش اسپرت چه جورابی بپوشیم؟

با کفش اسپرت چه جورابی بپوشیم

برای ست کردن جوراب و کفش اسپرت باید نوع کفش خود را مد نظر بگیرید. مثلاً با کتونی، پوشیدن جوراب‌های مچی بسیار شیک و خاص است. همینطور پوشیدن جوراب مچی با کتانی باعث می‌شود تا هوا به پا‌ها برسد و کمتر اذیت شوید. اگر کفش کالج می‌پوشید، پوشیدن جوراب کفی یا مخصوص کالج بهترین انتخاب خواهد بود. در واقع جوراب کفی را با همه کفش‌ها و استایل‌ها می‌توان به پا کرد ولی با کفش کالج جلوه شیک و خاصی به شما ارائه خواهد داد.

اغلب محققان صنعت مد بر این نظر هستند که خوب است با لباس و کفش اسپرت، جوراب‌های رنگی همخوان پوشید، مثلاً اگر شلوار جین آبی به تن دارید و تیشرتتان سفید و یک کتانی بند دار سفید و آبی هم پایتان است، خوب است جوراب را سفید و مشکی انتخاب کنید. ولی همین موضوع در استایل رسمی به کل متفاوت است و باید رنگ جوراب و کفش حتماً با همدیگر ست باشد. بنابر این ست کردن جوراب با ظاهر اسپرت خیلی پتانسیل‌های بیشتری از ظاهر رسمی دارد. برای ظاهر اسپرت نیازی نیست که جوراب‌های پایتان را به چند مورد محدود کنید و می‌توانید طیف وسیعی از جوراب را با ظاهرتان انتخاب کنید و بپوشید.

ست کردن جوراب با کفش ورزشی

ست کردن جوراب با کفش ورزشی

اغلب افرادی که لباس ورزش می‌پوشند، به دنبال راحتی در حین انجام تمرینات ورزشی هستند. برای این منظور خوب است که جوراب‌های مچی را بیشتر مدنظر قرار دهید. همچنین استفاده از رنگ‌های روشن مثل سفید، برای ست کردن جوراب با کفش ورزشی ظاهر منظمی به شما خواهد داد. البته اگر لباس‌های شما کلاً سفید است، جوراب سفید بهترین انتخابتان خواهد بود ولی در غیر این صورت می‌توانید جوراب خود را با رنگ تیشرتتان هم ست کنید.

البته بهتر است که باز هم جوراب خود را متناسب با شلوار یا شورتک ورشی خود بپوشید ولی در استایل ورزشی، الزامی به رعایت‌های سفت و سخت این چنینی نیست. فقط باید حواستان را جمع کنید که رنگ‌بندی با هم همخوانی داشته باشد و به اصطلاح ظاهر مدادرنگی گونه پیدا نکنید. خوب است حداقل دو و حداکثر سه رنگ را برای لباس‌های خود انتخاب کنید تا ظاهری شیک و شکیل داشته باشید.

ست کردن جوراب با کت و شلوار

ست کردن جوراب با کت و شلوار

تا به اینجا انواع اسپرت ست کردن جوراب را یادگرفتیم. در این بخش قرار است به سراغ ست کردن جوراب با کت و شلوار برویم. در اینجا قواعد خیلی خشک و سفت و سخت است. به عبارتی شما نمی‌توانید هر جورابی با هر رنگی را که دوست دارید بپوشید. با کت و شلوار رسمی فقط باید جوراب سه ربع بپوشید. این نوع جوراب تا زیر زانو کشیده می‌شود و به هیچ وجه، هر قدر هم که شلوار شما بالا رود، پایتان معلوم نخواهد شد. رنگ جوراب باید حتماً با شلواری که می‌پوشید برابری کند. یعنی با شلوار مشکی، جوراب مشکی و با شلوار سورمه‌ای جوراب سورمه‌ای و…

از صفر تا صد انتخاب کت تک مردانه مشکی
ادامه مطلب

البته در حال حاضر برخی از کت‌های اسپرت هم برای اقایان طراحی شده است که با کفش کالج پوشیده می‌شود. برای این تیپ و ظاهر نباید از جوراب‌های بلند استفاده کنید و همان جوراب کفی یا مخصوص کالج کفایت می‌کند و ظاهرتان را حفظ می‌کند. چرا که اگر با کفش کالج که اصلاً جوری طراحی شده تا کمی از پا مشخص شود، جوراب ساق بلند بپوشید که هم طرح دارد و هم رنگ، استایل خود را نابود خواهید کرد. پس حتماً سعی کنید این موارد را رعایت کنید تا ظاهری شیک و جذاب داشته باشید.

ست کردن جوراب با استایل هنری

برای ست کردن جوراب با استایل هنری، تمام قوانینی که در بالا گفته شد، تا حدودی نقض می‌شود. اغلب جوراب‌های طرح‌دار با رنگ‌بندی‌های متفاوت و گوناگون با این استایل ست می‌شوند. مثلاً بیشتر هنرمندان دوست دارند که رنگ جوراب‌هایشان با رنگ شلوار، کفش و پیراهنشان به طور کلی فرق داشته باشد. البته این به این معنی نیست که این رنگ‌ها هیچ هارمونی‌ای با همدیگر نداشته باشند. بلکه علاوه بر ضدیت، تکمیل‌کننده همدیگر نیز هستند.

بگذارید مثالی بزنیم تا موضوع برای شما بیشتر باز شود. ممکن است قردی با یک پیراهن یشمی با چهارخونه مشکی، شلوار کتان مشکی، کفش‌های چرم قهوه‌ای (ست کردن کفش قهوه ای)ترجیح بدهد که جوراب‌های ساق دارِ قرمزِ خالدار بپوشد.

ست کردن جوراب هنری

اگرچه این رنگ‌ها قانون در ست کردن لباس مدادرنگی نباش! را نقض می‌کند، ولی به دلیل هارمونی طبیعی رنگ سبز و قرمز که در طبیعت هم شاهد آن هستیم (گل و چمن) و خنثی بودن رنگ مشکی و همخوانی قهوه‌ای با قرمز، خواهیم دید که در عمل قانون نه تنها نقش نشده است بلکه طبیعت هنرمند کمک کرده است تا هارمونی رنگی جذابی برای استایلش خلق شود..

نکاتی که برای ست کردن جوراب باید بدانید!

اصول ست کردن جوراب با لباس

اغلب جوراب‌های پشمی و ضخیم برای فصول سرد سال استفاده می‌شوند. پس هیچوقت سعی نکنید که از جوراب‌های ضخیم برای کتانی و کالج و کت و شلوار استفاده کنید. جوراب‌های پشمی نیم ساق مناسب بوت هستند. اغلب مردم فکر می‌کنند که چون بوت تمام پا‌هایشان را می‌پوشند، ست کردن جوراب کار بی‌فایده‌ای است و پوشیدن جوراب ساق کوتاه هم کفایت می‌کند. ولی در واقع اینطور نیست. پوشیدن جوراب‌های پشمی که کمی از بوت بیرون بزند، به همراه یک شلوار جین مام استایل ساق کوتاه، جذاب‌ترین استایلی است که می‌توانید داشته باشید.

همچنین در حال حاضر جوراب‌های سفید آدیداس، با ست گرم‌کن ورزشی، یکی از استایل‌های اسپورت جذاب چه برای آقایان و خانمها است. در این سبک می‌توانید با پوشیدن یک جوراب نیم ساق با شلوار ورزشی دمپا کش و کتونی ورزشی، ظاهری شیک و منحصربه‌فرد داشته باشید.

رنگ‌های خنثی برای ست کردن جوراب

ست جوراب با رنگ های خنثی

رنگ‌های طوسی، مشکی، نخودی، کرم، سدری و… جزء رنگ های خنثی محسوب می‌شوند. منظور از رنگ خنثی یعنی اینکه با هر رنگی می‌توانند ست شوند. به همین دلیل اگر دوست دارید که یک جوراب را با چند ست مختلف بپوشید، می‌توانید از رنگ‌های خنثی استفاده کنید.

اغلب افراد توجه خاصی به رنگ جوراب و لباس‌های زیر خود ندارند. به همین دلیل بهترین راه برای اینکه استایل خوب و متمایزی داشته باشند، استفاده از رنگ‌های خنثی است. این کار علاوه بر اینکه به تیپ و ظاهر شما وقار و سادگی خاصی می‌بخشد، در هزینه‌های شما هم صرفه‌جویی می‌کند.

کلام آخر

ست کردن جوراب با انواع لباس اسپورت و کلاسیک دارای اصول و قواعد خاص به خودش است. برای اینکه این اصول و قواعد را یاد بگیرید، باید حتماً مواردی را که در بالا گفته شد، به یاد داشته باشید. برای حفظ استایل به‌روز و جذاب باید ترکیب‌بندی، رنگ‌بندی و نوع پوشش خود را به عنوان یک مجموعه در نظر بگیرید که مثل یک زنجیره به هم متصل، در زیبایی و جذابیت شما تأثیرگذار است.

از اینکه تا انتهای این مقاله همراه ما بودید از شما سپاسگزاریم و امیدواریم نکاتی که در این مقاله گفته شد، برای شما مفید بوده باشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا