استایل

کت سافاری چیست؟ هر آنچه که باید از کت سافاری بدانید! + انواع مدل‌ها

روزی که طراح کت‌های سافاری آن را برای جنگ آفریقا تولید می‌کرد اصلاً نمی‌دانست روزی از قرن‌های بعدی طراحی او در دنیای مد طرفداران بی‌شماری پیدا می‌کند. در حال حاضر تعداد بسیاری از افراد از آقایان گرفته تا خانم‌ها از کت سافاری به عنوان نوعی پوشش استفاده می‌کنند.

کت سافاری چیست؟

کت سافاری که با نام کت بوش در دنیای مد شناخته می‌شود، از جمله سبک‌ترین کت‌ها و ساخته شده از الیاف پنبه است. کلمه سافاری برگرفته از سفر در طبیعت و حیات‌وحش شرق و آفریقای جنوبی است. دلیل این نام‌گذاری به این خاطر است که افراد برای گشت‌وگذار در دل طبیعت باید از پوششی استفاده کنند که علاوه بر خنک و سبک بودن، قابل تنفس نیز باشد.

کت سافاری چیست

استایل این کت و طراحی آن از کت‌های نظامیان منطقه بومی آفریقا الهام گرفته شده است. جیب‌های متعدد قرار داده شده بر روی این کت ( دو جیب روی سینه و دو جیب در قسمت جلویی کمر) موجب می‌شود تا افراد به وسایل خود دسترسی آسانی داشته باشند.

تولید کت سافاری در ابتدا به رنگ کرم بوده است که به مرور زمان در رنگ‌ها مختلفی مانند بژ، شتری و سبز نیز تولید شده است. در برخی موارد می‌توان بر روی ناحیه کمر این کت از کمربند نیز استفاده کرد. در دنیای مد امروز با ایجاد کمی تغییر بر روی کت سافاری، طراحی‌های متفاوت و گشادتر که تنها دو جیب در آن‌ها به کار برده شده است با نام \”شاکت\” را دوخته و به بازار مد جهانی معرفی کرده‌اند.

تاریخچه کت سافاری

در مورد تاریخچه کت سافاری باید گفت کاربرد آن به سال ۱۹۰۰ برمی‌گردد جایی که سربازان انگلیسی بتوانند در گرمای آفریقای جنوبی در منطقه بوئر از آن به عنوان یونیفرم جنگی خود استفاده کنند. در آن زمان کت سافاری تنها به رنگ خاکی تولید می‌شد تا سربازان بتوانند خود را در بوته‌زار‌های آفریقای جنوبی پنهان کنند. جیب‌های تعبیه شده بر روی ناحیه سینه و کمر این کت به صورت بنددار بود تا مهمات سربازان را در خود جای دهد.

یک برش حسابی؛ فرصتی که منتظر آن بودید!!!
ادامه مطلب

از آن پس در سال ۱۹۲۰ با وارد کردن کت سافاری به دنیای مد، نگاه‌های بسیاری به سمت آن دوخته شد تا اینکه به عنوان یکی از لباس‌های اصلی سفر‌های طبیعت‌گرایی و آب‌وهوای گرم شناخته و معرفی گردید.

قبل از صحبت درباره ویژگی کت سافاری، توصیه میکنم مقاله یقه بلیزر چیست را دنبال کنید.

ویژگی کت سافاری

با توجه به اینکه طراحی‌های متفاوتی از کت سافاری در دوران گذشته تا به امروز در دنیای مد وارد شده است می‌تواند گفت تقریباً برخی از ویژگی‌های کت‌های سافاری قدیمی در طراحی‌های امروزی رعایت شده است. سبک و خنک بودن از جمله ویژگی‌های مشترک بین طراحی قدیم و جدید هستند که می‌توان نام برد.

از جمله ویژگی کت سافاری طراحی قدیمی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تولید کت سافاری به رنگ خاکی به منظور استفاده در سفر‌های طبیعت‌گردی به منظور استتار از دید حیوانات
  • به کار بردن چهار جیب بر روی آن (دو عدد در ناحیه سینه و دو عدد در ناحیه کمر)

و اما در طراحی‌های جدید کت سافاری بیشتر سعی شده تا حالت نظامی و محکم آن برداشته شده و تولید آن به سمتی پیش برود که بتوان از خنکی و سبک بودن آن در محیط‌های مختلف نیز بهره‌مند شد. به نحوی که امروزه از آن به عنوان مانتو در خانم‌ها و پیراهن در آقایان به کار برده می‌شود.

از جمله ویژگی کت سافاری با طراحی جدید می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • گشادی و راحتی آن
  • عدم لزوم استفاده از چهار جیب
  • حذف قسمت کمربند و سردوشی در برخی از طراحی‌های جدید
  • تولید در رنگ‌های مختلف مانند بژ و سبز

ست کردن کت سافاری

کت سافاری را می‌توان با انواع مختلفی از لباس‌های مانند شلوار جین، شلوارک، دامن، تیشرت و… ست کرد و از آن به عنوان یک استایل متفاوت و راحت در روزمرگی‌ها استفاده کرد.

۱- ست با شلوار

ترکیب کت سافاری با شلوار جین برای گشت‌وگذار در طبیعت، بهترین انتخاب است. علاوه بر این می‌توانید این استایل و تیپ اسپرت را برای قرار‌های خودمانی و راحت خود نیز استفاده کنید. هم چنین ترکیب کت سافاری با شلوارک، بهترین انتخاب و گزینه برای یک روز ماهیگیری در دل طبیعت خواهد بود.

۲- ست با لباس‌های رنگ و طرح ساده

به کار بردن کت سافاری در کنار لباس‌هایی با رنگ و طرح‌های ساده موجب می‌شود تا جلوه آن در دید بیننده بیشتر شود. کت سافاری خاکی، تیشرت سفید و شلوار جین (ست شلوار لی با تیشرت) یک استایل متفاوت و شیک را به شما می‌بخشد. علاوه بر این به کار بردن رنگ‌های خنثی در کنار کت سافاری موجب می‌شود تا شما را از یک استایل نظامی و مستبدانه دور کند.

پولوشرت چیست و چه فرقی با تی شرت دارد؟ تفاوت‌های تیشرت و پولوشرت
ادامه مطلب

۳- ست با لباس‌های رسمی

شاید تا به اینجا گمان کنید که تنها در موارد اسپرت و راحت می‌توانید از کت سافاری استفاده کنید، باید بگوییم سخت در اشتباه هستید. ست کردن کت سافاری با یک پیراهن رسمی و کفش چرم می‌تواند یک استایل رسمی و جذاب را تشکیل دهد.

۴- ست با دامن

علاوه بر استفاده از کت سافاری در کنار شلوار جین به عنوان مانتو در بین بانوان می‌توان از آن به همراه انواع مختلف دامن نیز استفاده کرده و سه استایل رسمی، نیمه‌رسمی و اسپرت را مناسب با موقعیت ایجاد کرد.

مدل‌های کت سافاری

۱- کت سافاری استاندارد

این مدل که قد آن کوتاه بوده و بلندی آن تا روی باسن می‌رسد از جنس پنبه ترکیبی تهیه شده و وزن سبکی دارد. یقه ساده، چهار جیب و چهار دکمه ظاهر زیبای آن را مناسب برای طبیعت‌گردی در هوای گرم کرده است.

۲- کت سافاری با قد متوسط

قد این لباس از نوع استاندارد کمی بلندتر بوده و بیشتر برای پیاده‌روی‌های صبحگاهی و یا ماهیگیری به کار برده می‌شود.

۳- سافاری کمربند دار

کت سافاری کمر بنددار یا همان کت بوش است که به عنوان طراحی جدید این لباس شناخته می‌شود

۴- کاپشن سافاری

وزن سبک و استفاده از پارچه پلی‌استر، چهار جیب بر روی کار و یک جب داخلی از مشخصه‌های این نوع سافاری به شمار می‌رود.

۵- سافاری بدون آستین

وست سافاری نوعی دیگر از کت‌های سافاری است که بدون آستین بوده و از یک لایه آستر حفاظتی در برابر سرما تشکیل شده است.

جمع‌بندی

دنیای مد و زیبایی، گستره وسیع و پهناوری دارد که در آن انواع مختلفی از لباس‌ها قرار گرفته‌اند. کت سافاری نوعی پوشش الهام گرفته از لباس‌های جنگی در آفریقای جنوبی است که امروزه به عنوان یک لباس مناسب برای طبیعت‌گردی به کار برده می‌شود. وجود چهار جیب بر روی آن موجب شده تا دسترسی آسانی را به لوازم ضروری برای شما فراهم کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا